Ostatné

Váš úvod do jazdy na elektrický pohon

Predaj nových benzínových a naftových vozidiel v Spojenom kráľovstve sa skončí v roku 2030, v dôsledku čoho prudko vzrástla popularita elektrifikovaných vozidiel. O prechode na elektrický pohon sme sa porozprávali s Jimom Holderom, riaditeľom redakcie Haymarket Automotive a všestranným motoristickým veštcom.

Po prvé: medzi elektromobilmi - alebo "batériovými elektromobilmi" (BEV) - a elektrifikovanými automobilmi je malý, ale zásadný rozdiel. Pod týmto pojmom sa rozumie každé vozidlo, ktoré kombinuje spaľovací motor (ICE) s elektrickým pohonom s cieľom znížiť spotrebu paliva a emisie. Patria sem hybridy a plug-in hybridy (PHEV).

V tejto príručke sa zameriame na vozidlá BEV a PHEV, pretože obidve vozidlá sa dajú zapojiť do elektrickej zásuvky a jazdia výlučne na elektrický pohon.
 
PHEV alebo BEV - čo je najlepšie?

Na túto otázku neexistuje správna odpoveď. Obe možnosti budú spĺňať požiadavky väčšiny ľudí takmer vždy, ale ako poznamenáva Jim Holder, najlepšie je pozrieť sa na svoje jedinečné okolnosti a výhody a nevýhody každej možnosti.

"Niet pochýb o tom, že si musíte vybrať správne auto pre svoje okolnosti, a samozrejme, je to dosť veľký záväzok, ak si nie ste úplne istí svojimi okolnosťami. Mnohí kupujúci prechádzajú z automobilov so spaľovacím motorom na PHEV, ktoré vám zvyčajne poskytnú 30 až 50 km dojazdu len na elektrický pohon pred zapnutím benzínového alebo naftového motora.

"Je to elegantné riešenie, ktoré poskytuje pokoj, ale aby ste mohli využívať jeho výhody, musíte auto pravidelne zapájať a vyhýbať sa dlhým cestám. Keď sa batéria vybije, prevážate veľkú hmotnosť navyše, čo ovplyvní hospodárnosť. Podľa neoficiálnych informácií veľa kupujúcich PHEV prechádza na BEV pre svoje ďalšie vozidlo, pretože sú presvedčení, že poskytujú viac výhod a menej starostí.

Holder hovorí, že jeho vlastné skúsenosti s vlastníctvom a cestným testovaním vozidiel BEV sú veľmi pozitívne v celej šírke použitia, čo ukazuje, aké praktické sú elektromobily na každodenné jazdenie.

"Vlastnil som Renault Zoe a jazdil som s mnohými ďalšími vozidlami BEV všade, od školských ciest až po 1 000-kilometrové dovolenkové výlety. Áno, cesta bola o niečo ťažšia a dlhšia - ale nie o veľa, a jediným skutočným kompromisom bola potreba lepšieho plánovania, čo zase znamenalo, že sme viac využili všetok čas, ktorý sme mali. Nikdy nám nehrozilo, že by sme uviazli, dokonca ani na 250-kilometrových cestách tam a späť, a pridávali sme len polhodinové zastávky na rýchle doplnenie elektrónov.

Podľa jeho skúseností jednoduchosť a pohodlie nabíjania doma prevažujú nad všetkými negatívami: "Počas zvyšných 51 týždňov v roku som sa večer doma pripojil do zásuvky a zobudil sa s plnou nádržou, lacno a bez problémov naplnenou. Keď som sa vrátil späť, bol to pre mňa šok: opäť som strácal čas a míňal veľké peniaze na starých špinavých čerpacích staniciach.

Ak si nie ste istí, čo si kúpiť, Holder odporúča prečítať si sprievodcu What Car?, ktorý obsahuje najlepšie BEV a najlepšie hybridy, ktoré sú dnes k dispozícii.

PHEV: Plug-in hybridné elektrické vozidlo, ktoré má dostatočne veľkú batériu na to, aby dokázalo prejsť bez použitia motora približne 30 kilometrov, a ktoré sa dá pripojiť do zásuvky na nabíjanie, ale má aj konvenčný motor.

BEV: batériové elektrické vozidlo - vozidlo, ktoré je poháňané len batériou

A čo nabíjanie?

"Bezproblémové vlastníctvo plug-in vozidla si v ideálnom prípade vyžaduje, aby ste mali doma nabíjaciu stanicu a príjazdovú cestu, aby ste k nej mali vždy prístup," hovorí Holder. Namontovanie domácej nabíjačky je v súčasnosti veľmi jednoduché. Existuje mnoho dodávateľov a väčšina veľkých energetických spoločností vás môže nasmerovať správnym smerom. Program domáceho nabíjania elektrických vozidiel (EVHS) ponúka grant vo výške 350 GBP na náklady na inštaláciu.

"Bez domácej nabíjačky nie je vlastníctvo vozidla nemožné, ale budete musieť použiť verejné nabíjacie miesto, ktoré môže byť drahšie (hoci niektoré sú stále bezplatné) a ťažšie dostupné.

Holder má niekoľko najlepších tipov na používanie verejného nabíjania. "Kľúčom k úspechu je plánovať vopred. Existuje niekoľko skvelých aplikácií, ako napríklad Zap-Map, ktoré ponúkajú takmer aktuálne informácie o tom, či verejné nabíjačky fungujú alebo sa používajú. Na diaľniciach sa oplatí mať rezervu pre prípad, že by boli obsadené. Odporúča sa tiež poznať dodávateľa nabíjacích miest, pretože nie všetky majú bezkontaktnú platbu, takže na pripojenie budete možno potrebovať aplikáciu. Z mojich skúseností vyplýva, že problémy netrvajú dlho a čoskoro si osvojíte návyky, ktoré vám zabezpečia bezproblémové cestovanie.

"Je tiež veľmi dôležité mať na pamäti, že sieť nabíjačiek sa každým dňom zlepšuje - nabíjačky sú stále spoľahlivejšie, lepšie udržiavané a oveľa rýchlejšie.

Znie to skvele. Neponúka vláda dotácie? Zatiaľ áno. Dotácia na plug-in vozidlo sa vzťahuje na každé vozidlo BEV, ktorého plná cena je 35 000 GBP alebo menej, a v mieste predaja sa z nej odpočíta až 2 500 GBP - takže elektrické vozidlo za 34 995 GBP by v skutočnosti stálo 32 495 GBP. Dotácia sa kedysi vzťahovala aj na vozidlá PHEV a drahšie BEV, pričom sa z ceny vozidla odpočítavalo až 3 500 GBP, ale niekoľkokrát bola znížená.

Posolstvo je podľa Holdera jednoduché, a to zvážiť prechod na elektrický pohon radšej skôr ako neskôr. "Mrkvu v podobe stimulov nahradí palica v podobe vyššieho zdanenia neelektrických vozidiel," vysvetľuje.

Prevádzkové náklady

Kúpa elektrických vozidiel a vozidiel PHEV môže byť nákladná, ale čo ich prevádzka? Hoci je faktom, že BEV aj PHEV stoja pri kúpe viac ako ich benzínové alebo naftové náprotivky, tieto náklady sa môžu rýchlo vrátiť, pokiaľ ide o prevádzkové náklady. To však nemusí platiť pre každého.

"Je úžasné, ako rýchlo sa môže elektromobil vrátiť," hovorí Holder. "Najskôr sa však oplatí urobiť si prepočty, pretože nie sú automaticky lacnejšie. Podnikateľ, ktorý dochádza do zóny s čistým ovzduším a nabíja doma, by mohol ušetriť tisíce libier ročne, ale ten, kto denne využíva verejné nabíjanie v aute na osobné účely, ušetrí oveľa menej.

V súčasnosti BEV neplatia žiadnu daň z motorových vozidiel, známu aj ako spotrebná daň z motorových vozidiel (Vehicle Excise Duty - VED), a majú mimoriadne nízku daň z vecných výhod (Benefit in Kind - BIK) pre firemných používateľov. Vozidlá PHEV platia nižšiu VED vďaka veľmi nízkym oficiálnym emisiám a platia aj nižšiu daň BIK. Podobne ako v prípade grantu pre plug-in vozidlá sa však niektoré z týchto daňových úľav časom znižujú a nebudú trvať večne.

Pokiaľ ide o servis, elektrické vozidlá neopotrebúvajú brzdy tak rýchlo, nemajú olej a veľmi málo filtrov, ktoré treba meniť, bez zapaľovacích sviečok a iných mastných častí. Sú menej náchylné na mechanické problémy a v súčasnosti existuje obrovské množstvo servisov schválených na prácu s EV a PHEV. Aliancia pre opravy hybridných a elektrických vozidiel (Hybrid and Electric Vehicle Repair Alliance) má ich komplexný zoznam.

A čo životné prostredie?

To všetko znie skvele, však? Ale nie sú BEV a PHEV horšie pre životné prostredie ako bežné autá? Jednoducho povedané, ide o všeobecne rozšírený mýtus, ktorý neobstojí pri analýze. Vzhľadom na materiály a konštrukčné metódy potrebné na výrobu batérií a niektorých ďalších komponentov sú počiatočné náklady na životné prostredie o niečo vyššie, ale netrvajú dlho. Navyše, pri napájaní z batérií pomáhajú vozidlá BEV aj PHEV zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách, pretože nemajú žiadne výfukové emisie.

"Na základe výskumu, ktorý som vykonal, dnes platí pravidlo, že elektromobil sa stáva z hľadiska emisií CO2 čistejším ako bežné vozidlo pri najazdení 20 až 30 000 km," hovorí Holder. Väčšina ľudí by túto vzdialenosť prekonala za dva až tri roky, potom sa takzvaný "uhlíkový dlh" vráti na nulu.

"Samozrejme, že sa to neustále mení k lepšiemu. Výrobné techniky sú čoraz ekologickejšie a výroba elektrickej energie sa čoraz viac uskutočňuje z ekologických zdrojov. Je to férová diskusia, ale rýchlosť zlepšovania sa len posúva diskusiu ďalej v prospech elektromobilov," uzatvára Holder.

Prechod od fosílnych palív k elektrickým je nevyhnutný, keďže vláda sa zaviazala, že predaj nových benzínových a naftových áut sa skončí v roku 2030. Ak si teraz zvyknete na PHEV alebo BEV, získate náskok. A nezabudnite, že Vitality je tu pre všetky vaše potreby v oblasti poistenia vozidiel. V spoločnosti Vitality kompenzujeme až 100 % emisií oxidu uhličitého z vozidiel členov pri dobrej jazde a prispievame na rôzne projekty výsadby a ochrany stromov v Spojenom kráľovstve.

Elektrifikované vozidlo - žargónový buster

V súvislosti s elektrifikovanými vozidlami sa používa veľa slov, ktoré môžu byť mätúce, preto vám prinášame praktický prehľad žargónu, ktorý vám pomôže:

striedavý prúd: striedavý prúd, ktorý sa zvyčajne používa na nabíjanie vozidla nižšou (pomalšou) rýchlosťou

BEV: batériové elektrické vozidlo - vozidlo, ktoré je poháňané len batériou

BIK: Benefit in kind, čo je zdaniteľný benefit, napríklad firemné auto. V prípade automobilov sa táto daň odvíja od niekoľkých kľúčových faktorov vrátane emisií, ceny automobilu a daňového pásma vodiča

CCS: Kombinovaný nabíjací systém, ktorý používa väčšina veľkých výrobcov elektromobilov a ktorý dokáže akceptovať rýchlu rýchlosť nabíjania jednosmerným prúdom

CHAdeMO: Ďalší systém pripojenia k nabíjačke, ktorý používa najmä Nissan. Tiež dokáže prijímať rýchly jednosmerný prúd pri nabíjaní

DC: jednosmerný prúd, ktorý sa zvyčajne používa na nabíjanie batérií automobilov vyššou (rýchlejšou) rýchlosťou

EV: elektrické vozidlo - zvyčajne sa používa ako alternatíva k BEV

HEV: Hybridné elektrické vozidlo - zvyčajne označuje vozidlo, ktoré má elektrickú asistenciu, ale nie je pripojené do zásuvky na nabíjanie

ICE: spaľovací motor, zvyčajne sa vzťahuje na benzín alebo naftu

kWh: Kilowatthodina, ktorá označuje kapacitu batérie, takže čím je vyššia, tým ďalej môžete ísť

KW: kilowatt, čo je miera výkonu a môže sa použiť na výkon elektromotora alebo rýchlosť, ktorou sa môže nabíjať elektrifikované vozidlo

MHEV: Mierne hybridné elektrické vozidlá, ktoré majú veľmi nízku úroveň elektrickej asistencie

OZEV: Úrad pre vozidlá s nulovými emisiami, čo je vládny úrad podporujúci ich zavádzanie

PHEV: Plug-in hybridné elektrické vozidlo, ktoré má dostatočne veľkú batériu na to, aby mohlo jazdiť bez použitia motora približne 30 km, a ktoré sa dá pripojiť do zásuvky na nabíjanie, ale má aj konvenčný motor

Typ 2: systém pripojenia na nabíjanie, ktorý prijíma vyššie rýchlosti striedavého prúdu, napríklad z verejných nabíjačiek

Typ 3: Systém pripojenia na nabíjanie, ktorý prijíma nižšie hodnoty striedavého prúdu, ako napríklad z domácich nabíjačiek

ULEV: vozidlo s veľmi nízkymi emisiami, ktoré sa vzťahuje na vozidlá s emisiami nižšími ako 75 g/km CO2

ZEV: vozidlo s nulovými emisiami

Autor: Ben White / Zdroj a Foto: Vitality